Tanulástechnikai tréning kis- és középiskolás csoportok számára

Ezek bármely tantárgy eredményes tanulásához sikeresen felhasználhatók. Tartalma a részképességek fejlesztése (figyelem, emlékezet, gondolkodás, beszéd, olvasás) illetve a tanulók ösztönzése, önismeretük fejlesztése, a tanulással, kapcsolatos problémáikra megoldások keresése, valamint a tanulás beépítése a mindennapi szokásrendszerbe.

Az órák felépítése:

  • Bevezetés (ráhangolódás)
  • Fő rész (tanulási technikák)
  • Lezárás (beszélgetés)

Témakörök

  1. Önismeret

    Beszélgetés, keretek megbeszélése, közös célkitűzés, szerződéskötés.

    • Adottságok, hajlamok
    • Képességek, készségek
    • Lehetőségek, korlátok erősségek, akadályok
    • Tehetség
    • Saját nehézségek a tanulásban
    • Tanulási problémák gyűjtése, elemzése
    • Hasonlóságok, különbségek

    Tanulási motiváció, tanulástechnika összetett kérdőívek kitöltése, emlékezet, figyelem, gondolkodás, olvasás, szóbeli szövegalkotás… stb tesztek segítségével

  2. Önfejlesztési tervek

    Egyéni tervek készítése, célok kitűzése.

    • Iskola- tanulás-motiváció- tanulás fontossága, értékek
    • Tehetség felfedezése, tanulási cél keresés
    • Tanulási szokások, napirend, pihenés
    • Eredményes tanulási beállítódás felfedeztetése

     

  3. Különböző módszerek megismerése, játékos kipróbálása
    • Olvasási módszerek
      Különböző módszerek megismerése, játékos kipróbálása
    • Szöveg feldolgozási módszerek
      Különböző módszerek megismerése, játékos kipróbálása
    • Szóbeli megnyilatkozások lehetőségei
      Különböző módszerek megismerése, játékos kipróbálása
    • Írásbeli megnyilatkozás lehetőségei
      Különböző módszerek megismerése, játékos kipróbálása

     

  4. Eredményes tanuláshoz szükséges képességek fejlesztése

    Figyelemfejlesztés

    • Figyelem, beállítódás koncentrált munkára
    • Spontán és szándékos figyelem
    • Kondicionálás, figyelemfejlesztés

    Emlékezetfejlesztés

    • Rövid és hosszú távú rögzítés lehetőségei
    • Memóriafejlesztés – memoriterek
    • Ismétlések

    Beszédfejlesztés

    • Beszédtechnikai gyakorlatok (légzés, artikuláció, kiejtés) Szókincsfejlesztés
    • Szövegalkotás szóban
    • Relaxációs gyakorlatok
    • Koncentrációs gyakorlatok

    Gondolkodásfejlesztés

    • A problémamegoldó gondolkodás
    • Kreativitás a gondolkodásban
    • A képzelet fejlesztése
    • Ötletgyűjtés

     

  5. Tudás- önellenőrzés
    • Biztos tudás
    • Visszamondás, átfogalmazás
    • Problémamegoldás változatos lehetőségei, a megtanultak alapján
    • Tanítva tanulás változatos lehetőségei
    • Összegzés készítése
    • Vázlatkészítés, lényegkiemelés

     

  6. Internethasználat, könyvtárhasználat
    • Kulcsszavak keresése
    • Kutatómunka, gyűjtőmunka

     

Helyszín: igény szerint, kihelyezett foglalkozássorozat

Tanulástechnika

Vélemény, hozzászólás?