Módszereink

Gyermekpszichodráma

kovek

Mi is az a gyerekpszichodráma?

Kell hozzá:

  • néhány azonos korú gyerek
  • 2 csoportvezető
  • jelmezek
  • és sok-sok fantázia, amiből majd a mesék születnek.

Minden alkalom a csoporttagok igényeinek megfelelően alakul. Kitaláljuk a történeteket, kiosztjuk a szerepeket, beöltözünk jelmezbe, eljátsszuk a mesénket. Nincs közönség, csak mi és a történet.
A mesékben a gyermekek a saját konfliktusaikat jelenítik meg. A lejátszás segítségével a szimbolikusan megfogalmazott problémák megérthetővé, feldolgozhatóvá válnak. A csoport támogató légkört biztosít a személyes fejlődéshez, képességek fejlesztéséhez, lehetőséget nyújt különböző szerepek, helyzetek kipróbálására.

Kinek ajánljuk gyerekdráma csoportjainkat?

A csoportokat ajánljuk személyiség és kreativitás fejlesztése szempontjából minden gyermeknek. A játék alkalmas a mindennapi stressz oldására, az aktuális és régebben húzódó konfliktusok feldolgozására.
Különböző lelki eredetű problémák megoldásában is segíthet ez a módszer. Nagyon pozitív a hatása szorongó, bátortalan gyermekek esetében, vagy segíthet közösségbe való beilleszkedési nehézség esetén is. Támogatást tud nyújtani nehéz élethelyzetben és traumák feldolgozására is alkalmas.

Drámapedagógia

lufis_lany

Mi is az a drámapedagógia?

A drámapedagógiát többféleképpen szokták kategorizálni: vannak, akik reformpedagógiai irányzatként jelölik meg, mások módszerként definiálják.
Mi egyetértünk abban, hogy – Kaposi László szavaival élve- a dráma olyan csoportos játéktevékenység, amelynek során a résztvevők képzeletbeli (fiktív) világot építenek fel, majd ebbe a képzeletbeli világba szereplőként vonódnak be. A fiktív világon belül ugyanakkor valós problémákkal találkoznak, s ezekből a találkozásokból valós tudásra és tapasztalatra tesznek szert. Annak ellenére azonban, hogy dráma a színház eszköztárát alkalmazza, a drámapedagógiai tevékenység a nevelés folyamatát hangsúlyozza, amelynek nem feltétlen velejárója a résztvevők által közönség előtt bemutatott előadás.
Fő célja: a megértésbeli változások előidézése.
A csoportvezető által kitűzött „úton „halad a csoport, észre sem véve, hogy „tanul”.
A módszer felhasználható egyes tanórákon (feldolgozva egy tananyagot), de számos erkölcsi- morális kérdés körbejárható általa. Élményközpontú szemlélet jellemzi, csapatépítő, véleményformáló szerepe óriási.

Mozgásfejlesztés

A mozgás, a mozgás tudatos fejlesztése bizonyítottan jó hatást gyakorol a gyermekek iskolai teljesítményére. Ennek a folyamatnak kiemelten fontos szakasza az egészen korai időszak mellett az iskolakezdés előtti néhány év. Ahhoz, hogy a tanulás öröm lehessen, a gyermekeknek rendelkezniük kell minél szélesebb körben azokkal a képességekkel, készségekkel, melyek a sikereiket biztosítják. Ezek kibontakoztatása sok esetben spontán megtörténik, de előfordul, hogy egy kicsit segíteni kell néhány területen. Ennek kiváló módja a mozgásfejlesztés. Nálunk ezek a foglalkozások abban különlegesek, hogy az esetlegesen fennmaradó, úgynevezett csecsemő reflexek fokozatos leépítése mellett bizonyos idegpályákat „dolgoztató” gyakorlatok kerülnek elő és kiemelten fontos a játék is, ami az egésznek a keretét és a folyamatos motiváció meglétét biztosítja. Ez a drámajáték, ami áthatja a közös tevékenységeket. Ha a gyermek megtapasztalja, hogy amit csinál, az öröm, akkor ezt át tudja vinni más tevékenységekbe is, amit végez.

Vélemény, hozzászólás?